Lähtötilanne
NØRR3 valittiin vuonna 2020 yhdessä Ivalo Creativen kanssa St1:n strategiseksi markkinoinnin kumppaniksi vastuualueenaan St1 brändin 360 mediastrategia, suunnittelu ja ostaminen kaikissa kanavissa. Yhteistyö laajeni entisestään loppuvuodesta 2022, kun St1 brändin lisäksi mukaan tulivat myös HelmiSimpukka, Shell ja Perfect Autopesu. Yhteistyö pitää sisällään mediatoimistopalvelut aina vuosisuunnittelusta yksittäisten kampanjoiden suunnitteluun, operointiin ja mittaukseen.
St1 Nordic Oy on energiakonserni, jonka visiona on olla johtava CO2-hyvän energian valmistaja ja myyjä. Konserni tutkii ja kehittää taloudellisesti kannattavia ja ympäristön kannalta kestäviä energiaratkaisuja. St1 keskittyy polttonesteiden markkinointiin, öljynjalostukseen sekä uusiutuvan energian ratkaisuihin, kuten edistyneisiin biopolttoaineisiin ja teolliseen tuulivoimaan. Konsernilla on kaiken kaikkiaan 1 270 St1- ja Shell-asemaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Asemaverkostoon kuuluu itsepalveluasemia, palvelevia huoltoasemia, raskaiden ajoneuvojen tankkauspisteitä, kaasunjakeluverkostoa sekä sähköautojen latauspisteitä. St1:n pääkonttori on Helsingissä ja sen palveluksessa on yli 1000 henkilöä.
Miten projekti alkoi
NØRR3 aloitti valmistautumisen St1 brändien kokonaisvaltaisen markkinoinnin suunnitteluun loppuvuodesta 2022 yhdessä asiakkaan kanssa käymällä läpi brändikohtaiset tavoitteet sekä budjetit. Marras-joulukuussa 2022 tiimi keräsi ja analysoi kaikkien kilpailijoiden mediapanostusdatat useamman vuoden ajalta kuukausitasolla. Taustatietona olimme aiemmin saaneet St1:n ja kilpailijoiden brändien tunnusluvut top-of-mindin, mainonnan muistamisen, preferenssin ja harkinnan osalta. Lisäksi tiimi analysoi eroavaisuudet eri kohderyhmien ikä- ja sukupuoli sekä alueellisten erojen näkökulmasta. Projektissa myös analysoitiin eri kohderyhmien mediankäyttöprofiilit käyttäen NØRR3 Media Insights -työkalua, jonka avulla saatiin ajantasainen tieto eri mediaryhmien käytöstä kohderyhmien osalta.
Datasta koottiin yhteen kattava, kohderyhmälähtöinen mediastrategia jokaiselle brändille. Mediastrategiassa otettiin kantaa eri brändien panostustasoihin, mediatalokohtaisiin painotuksiin sekä huomioitiin kattotasolla sesonkivaihtelut ja kilpailijoiden Share of Voice. Lisäksi eroteltiin ja selkiytettiin always on-näkyvyys brändien tavoitteiden ja liiketoimintojen sesonkivaihtelut huomioiden.
Toiveet ja tarpeet
St1 halusi kokonaisvaltaisen ja datasta johdetun näkemyksen St1:n eri brändien maksetun median lähestymiseen sekä varmistaa optimaalisen ja kohderyhmälähtöisen mediamixin. Lisäksi tavoitteena oli luoda selkeä ja ajantasainen malli budjetoida ja seurata kampanjatasolla eri mediaryhmien panostuksia.
Mitä teimme?
Tulokset
ostojen kasvu edelliseen kampanjaan verrattuna Google Adsissa uudella mediasuunnitelmalla (Perfect Autopesu)
mainonnan muistamisen nousu 6 kuukaudessa (St1)
vuosisopimusneuvotteluiden tuloksena säästöä kuusinumeroinen summa
keskimäärin uusia kanta-asiakkaita kampanjoista (St1)
”NØRR3 haastaa meidät oikeissa paikoissa ja tarjoaa aina asiantuntevaa lähestymistä kokeneen tiimin avulla. NØRR3 on loistava tiimipeluri myös muiden kumppaneidemme suuntaan ja heillä pysyy langat käsissä laajemmissakin kokonaisuuksissa.”
–
Tiina Luukkonen
Head of Marketing and Digital Business
St1 Oy
Haluatko parempia tuloksia?
Olipa asiasi sitten pieni tai iso, meitä kiinnostaa se kuulla. Olemme tunnettuja nopeasta ja ammattitaitoisesta palvelusta.