Mihin radiomainonta soveltuu?
Radiomainonta soveltuu sekä bränditietoisuuden kasvattamiseen että taktiseen mainontaan, kampanjan ykkösmediana esimerkiksi printin ja digin kaverina – tai vaikka TV-mainosten jatkajana. Radio ja audio toimivat kokonaisuutena hyvin myös mainonnan pääkanavana. Pitkäkestoiseen muistiin pääsee vaikuttamaan yhdistämällä ääni brändin jo ennestään tuttuun ilmeeseen.
Hyvä tietää radiomainonnasta
Audion kokonaiskulutus on kasvussa ja sen huomioarvo on pysynyt tasaisesti korkeana. Uudenlaiset tuotteet, kuten surround sound -tekniikan hyödyntäminen ja audio bränding, ovat merkittäviä trendejä audion mediakentällä.
Yli 70 % digitaalisten audiosisältöjen kuuntelusta tapahtuu kuulokkeilla, jolloin audiosisällöt saavat kuulijalta suuren huomion. Mainoshälyn määrä on vähäistä ja mainokset kuunnellaan alusta loppuun saakka keskittyneesti. Musiikin suoratoistopalvelut ovat suosikki mediakanava jopa 65 % suomalaisista. (Lähde: NØRR3 Insight Tool, Jan/2023 n=5.145)
Suosituksemme on asettaa OTH (opportunity to hear) -taso siten, että kohderyhmäsi kuulee mainoksen vähintään viisi kertaa. Tyypillinen kampanjan kesto on 2–6 viikkoa. Huomioi myös digitaalinen audio: minkä podcastin tai audiopalvelun yleisön pitäisi kuulla brändistäsi lisää?
Radiomainonnan hinnat
Audiomainonnan huomioarvoprosentin keskihinta on yksi edullisimmista verrattuna muihin mediaryhmiin. Tuotantokustannukset ovat yleensä maltilliset. Hinta on > 1,3 €/CPT (CPT = tuhat soittokertaa). Audiomainonnan investoinnit ovat kasvaneet, koska keskimääräinen mainonnan total ROMI on merkittävästi suurempi, kun radio on mukana mediamixissä. (Lähde: 2012-2021 Dagmar ROMI benchmark meta-analyysi)
Ota yhteyttä
Olipa asiasi sitten pieni tai iso, meitä kiinnostaa se kuulla. Olemme tunnettuja nopeasta ja ammattitaitoisesta palvelusta.